Möss och människor

Jag har läst boken Möss och människor av John Steinbeck.
 
Boken Möss och människor handlar om en helt vanlig man som heter George och en utvecklingsstörd man som heter Lennie. De två har en dröm, och det är att skaffa eget. Det de menar med skaffa eget är att köpa ett litet hus med mark och ha en äng full med klöver. Där ska de ha en hund, hönor, en katt och kanniner, som Lennie ska få sköta om och om de har råd ska de även skaffa en ko för att få mjölk. För att de ska få råd med detta behöver de göra, därför arbetar de i boken på en gård med några andra män för att tjäna de pengarna. Genom hela boken antyder Geroge att han skulle klara sig så mycket bättre utan Lennie, men ändå ångrar han sig och säger till Lennie att han ska stanna hos honom.
     Jag tycker de beskriver Lennies psykiska-sjukdom bra, att han upprepar det mesta han säger men ändå säger andra meningar då och då vilket visar att de ändå har förstånd. Det är mycket detaljerad miljöbeskrivning, vilket är bra dock är det såpass mycket ibland så historien blir lite seg. Jag tyckte slutet var intressant och bra eftersom det beslutet de tog var drastiskt.
     Det jag fick för bild från boken var att denna berättelse utspelar sig någonstans under 1900-talet och att de som hade någon psykisk-sjukdom hade det svårt i samhället eftersom det inte fanns samma hjälp som idag.
     Jag vill rekommendera denna boken. Den var bra och det gick väldigt snabbt att ta sig igenom de 100 sidorna, och författaren fick mycket om hur de hade det då även fast boken var kort.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0